הברכיים כואבות? אולי יש לכם שחיקת סחוס

המפרקים כואבים, לא מצליחים להתיישר בבוקר ומרגישים נוקשות והגבלה בתנועה – אלה הם חלק מהסימנים של שחיקת סחוס. כך תזהו אם אתם סובלים – ומהן הדרכים להתמודדות עם המחלה?

ד"ר עמרי לובובסקי

אוסטאוארטריטיס (שחיקת סחוס), המוכרת גם כדלקת מפרקים ניוונית, היא מחלת המפרקים הכרונית השכיחה ביותר, הפוגעת בעיקר בסחוס.

הסחוס הוא רקמה שמרפדת את עצמות מפרקי גופנו. סחוס תקין מאפשר לעצמות לנוע בחופשיות ומשמש כמעין בולם זעזועים הנגרמים מתנועות המפרק. בשל שחיקת הסחוס העצמות חשופות יותר ומתחככות זו בזו, המפרקים עשויים להיות נוקשים, נפוחים ומודלקים ותנועתיות המפרק מוגבלת.

כתוצאה מכך, אדם הסובל מאוסטאוארטריטיס עלול להתקשות ליישר את הברך, לחוש כאבים כרוניים, בעיקר בעת נשיאת משקל, בירידה במדרגות וכו'. בנוסף, העצם שבקצה המפרק גדלה החוצה ויוצרת בליטות קטנות (זיזים). תהליכים אלה גורמים לכאב ולנזק נוסף למפרק.

כיצד תדעו האם יש לכם שחיקת סחוס?

תהליך שחיקת הסחוס מתרחש באיטיות. בשלב מוקדם של התהליך המפרקים עשויים לכאוב לאחר מאמץ פיזי או פעילות גופנית. בהמשך, הכאב עלול להיות רצוף יותר.

אוסטאוארטריטיס עשויה לגרום לשחיקת סחוס במספר מפרקים או במפרק אחד, ובדרך כלל מביא לבעיה תפקודית משמעותית במפרקים הנושאים את משקל הגוף כגון מפרק הברך או מפרק הירך.

התסמינים של שחיקת סחוס (אוסטאוארטריטיס):

  • כאב במפרקים וקושי לבצע פעילות שגרתית כמו הליכה, עלייה/ירידה במדרגות, פעילות ספורטיבית.
  • נוקשות של המפרקים, במיוחד כשמתעוררים בבוקר או כאשר נמצאים באותה תנוחה לאורך זמן.
  • תחושה שהעצמות מתחככות זו בזו או קול חריקה עם תנועת המפרק.
  • ירידה בתפקוד ובטווח התנועה של המפרק.

תסמינים אלה עלולים להקשות על ביצוע פעולות יומיומיות כולל עבודה, פעילות גופנית ואפילו הליכה.

התמודדות עם שחיקת סחוס

היות ששחיקת סחוס היא מחלה כרונית המשתנה עם הזמן, ההתמודדות נעשית בהתאם לשלב המחלה. נכון להיום לא ניתן לשקם סחוס פגוע, אך ניתן להקל את תסמיני המחלה, להפחית כאב ולשפר את התפקוד היומי כגון הליכה, ירידה במדרגות, ואת היכולת לישר את הברך בקלות יותר.

ההתמודדות עם המחלה מבוססת על שינוי באורח החיים, כגון, התאמת פעילות גופנית, שמירה על משקל תקין, שימוש במקל או בהליכון לצד טיפולים נלווים כגון פיזיותרפיה תרופות להקלה על כאב, תרופות להאטת קצב שחיקת הסחוס, הזרקות, טיפולים פיסיקליים, טיפוליים כירורגיים כמו ניתוח להחלפה חלקית או מלאה של המפרק.

מטרת כל השיטות השונות לטיפול במחלה היא להקל על הכאבים ולשפר תפקוד ואיכות חיים. תקשורת טובה בין המטופל לרופא ותיאום ציפיות נכון יאפשרו להתאים את הטיפול עבור כל מטופל בהתאם לרצונו וצרכיו.

אחד הטיפולים החדשים בישראל הוא טיפול שהוכח במחקרים כיעיל להפחתת תסמיני שחיקת סחוס הברך קלה עד בינונית היא תרופה ללא מרשם המכילה גלוקוזאמין סופלאט (כקריסטליני) תרופה, הניטלת פעם ביום, תורמת משמעותית להפחתה בכאבי הברכיים הכרוניים ולשיפור התפקוד היום יומי. (יש לעיין בעלון לצרכן לפני השימוש).

טיפים לחיים נוחים יותר

אצל מרבית האנשים הנזק למפרקים מתרחש בהדרגה ובאיטיות לאורך השנים. ישנם אנשים שכמעט אינם סובלים מהמחלה והמחלה אינה משפיעה על הפעילות היומיומית שלהם.

לעומת זאת, ישנם אנשים להם שחיקת הסחוס תגרום לכאב משמעותי ותפגע בתפקוד היומיומי. לפניכם המלצות כיצד תוכלו לסייע לעצמכם ביומיום למרות כאבי המפרקים:

הנוסע המתמיד: אם כואב לכם בעת כניסה / יציאה מהאוטו, נסו להכניס תחילה את הגב ואז הכניסו את הרגליים בתנועת הנפה קלה. כאשר אתם יוצאים מהאוטו, עשו את ההפך – תחילה הוציאו את רגליכם מהרכב ואז משכו את גופכם מעלה. שימוש במושב עם חרוזים יכול להקל על הכניסה והיציאה מהאוטו.
נעליים, היכון צא! כדי שתוכלו להישאר פעילים גם אם אתם סובלים משחיקת סחוס, חשוב שתנעלו נעליים נוחות שתומכות היטב בקשת כף הרגל. אל תתפתו לנעול נעליים פתוחות שאינן תומכות ברגל כראוי, גם אם קשה לכם לקשור את השרוכים.
הפתרון במקרה כזה הוא שימוש בשרוכים אלסטיים – נעלו את הנעליים ובקשו ממישהו שיקשור את השרוך פעם אחת. לאחר מכן תוכלו בקלות לנעול ולחלוץ את הנעליים.

אם במטבח היו גלגלים. העבודה במטבח הינה עבודה פיסית לכל דבר – אנחנו עומדים כשאנחנו שוטפים כלים או מכינים אוכל, סוחבים כלים כבדים לארונות ועוד. אם קשה לכם לעמוד במשך זמן ממושך, כדאי לכם לנסות להשתמש בכסא משרדי על גלגלים. מגש על גלגלים יכול לסייע לכם להעביר כלים ופריטים כבדים בין הארונות או אל השולחן.

קניות? לא כל כך מהר

קניות יכולות לעייף כל אחד. הפתרון הפשוט ביותר הוא לקנות דרך אתרי הקניות ולבקש משלוח עד הבית. אם בכל זאת בחרתם לצאת לקניות:

  • ארגנו את רשימת הקניות לפי הסדר בהם המוצרים ממוקמים במרכול.
  • הישענו על עגלת הקניות כדי לקבל תמיכה או שבו לנוח מדי פעם.
  • בקשו מעובדי המרכול לעזור לכם בסחיבת הסלים לאוטו.
  • בבית – קחו את הזמן בפיזור הקניות בארונות ונוחו מדי פעם.

אם אתם צריכים להתכופף כדי להגיע לחפץ כלשהו, עדיף לכרוע ברך. הכריעה מחזקת את הרגליים ואת האגן שמייצבים את המפרקים. כריעה יכולה להכאיב לברכיים – כדי לעשות זאת נכון החזיקו במשטח יציב כלשהו (למשל שולחן) ושבו לקראת כריעה.

הנמיכו את גופכם נמוך ככל שתוכלו והרימו את עצמכם חזרה באמצעות שרירי הזרועות ושרירי העכוז. וודאו שהברכיים נמצאות בקו ישר עם הקרסוליים. אם כואב לכם לבצע את התנועה הזו, שבו על כיסא והתכופפו מישיבה, לא מעמידה, כדי שיהיה פחות לחץ על הברכיים.

הפחתת לחץ בהליכה במדרגות

עלייה וירידה במדרגות מקשות על הברך והירך. תוכלו להקל על עצמכם אם תיקחו צעד אחד בכל פעם, ותובילו את עצמכם באמצעות הרגל הפחות כואבת כשאתם עולים במדרגות, ובעזרת הרגל הכואבת כשאתם יורדים במדרגות. הישענו על מעקה המדרגות כדי לתמוך בגופכם, במיוחד אם אתם סובלים משחיקת סחוס של מפרק הברך.

הכותב הוא סגן מנהל המחלקה האורתופדית, ב"ח ברזילי, מומחה בהחלפות מפרקים

לצפיה בכתבה המקורית כפי שפורסמה באתר YNET – לחצו כאן

לכתבות נוספות בנושא שחיקת סחוס מהרשת – לחצו כאן

לידיעתכם: שחיקת סחוס הינה מחלה כרונית, ניתן ליטול ארטריל גוֹ לאורך זמן.